Microsofts lön: 3 kronor i timmen


Toalettbesök är inte tillåtna förutom på rasten i KYE Systems fabrik i Dongguan i södra Kina där de tillverkar spelkontroller åt Xbox, även datormöss och webbkameror. KYE Systems tillverkar också produkter åt Hewlett-Packard, Samsung, Acer och Logitech.
För mindre än 3,50 i timmen jobbar män och kvinnor upp till 15 timmar om dagen, sex eller sju dagar i veckan i 30 graders värme. Ibland med 1 000 personer hopträngda på en yta på 32 gånger 32 meter.
Samtal är inte tillåtna. Ingen musik får spelas och arbetarna bor i fabrikens sovsalar där man tvingas sova på plywoodskivor om man inte köper en egen madrass.
Lunchrasten är på 10 minuter men de allra flesta försöker ta igen lite sömn då.

Så här säger en arbetare där: - Om någon hade erbjudit mig en lyxmiddag då hade jag troligen tackat nej. Då vill jag bara sova.




Nu fick jag dåligt samvete för att vi äger ett Xbox...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0