Vecka 39 har nu gått



Idag har jag vart på mitt sista besök hos barnmorskan. Vi får hoppas det var det sista inför den här förlossningen i alla fall. Vi bokade ett besök nästa vecka utifall inte bebisen kommit än. Never know, men jag hoppas vi inte behöver gå dit en gång till!
Allt såg bra ut. Mitt blodvärde och blodtryck var bra. Bebisens hjärtljud var som det skulle och huvudet var fixerat nere i bäckenet. Så nu lillen kan du börja trycka på när du vill ;)
Alla som gick i min föräldrargrupp har fått sina barn nu, utom en tjej för hon var några veckor efter mig. Men annars är det bara jag kvar nu. Och som vi lääängtar. Längtan blir värre och värre för varje dag! Gaaah.



Idag har det gått 39 veckor och jag går in vecka 40.

   

I vecka 39 är medelkroppslängden 51 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 3450 gr. Huvudets omkrets är 35 cm. Den ända skillnaden mellan 39 och 40 är att barnet har ökat lite i vikt.


Normal mängd fostervatten är i slutet av graviditeten ungefär 0,5-1,5 liter. Fostervattnet omsätts snabbt, med ungefär 0,5 liter i timmen, vilket betyder att hela fostervattenmängden i slutet på graviditeten byts ut varannan till var tredje timme.

Det är ont om plats i livmodern och då kan det hända att navelsträngen ligger ett eller flera varv kring halsen eller kroppen på barnet, och det kan ibland påverka barnets hjärtljud i slutet av förlossningen.  Cirka 20 procent föds med navelsträngen runt halsen och det är oftast inget problem. I de flesta fall behövs ingen annan åtgärd än att barnmorskan för navelsträngen över huvudet på barnet i samband med födseln.


Kommentarer
Postat av: FANNY - FOTOBLOGG

åååh, Lycka till nu verkligen !! :D

2009-07-08 @ 13:51:08
URL: http://fannyandersson.blogg.se/
Postat av: fia

Vilken fin mage du har!

Lycka till med bebisen! ;)

2009-07-08 @ 19:23:18
Postat av: Emeliié

Aww vad gullig bäbis mage :)

2009-07-08 @ 21:57:41
URL: http://emeliieruukeel.blogg.se/
Postat av: emmaramic

ärret du har över naveln, är det från att du har haft en navel piercing förr eller?

2009-07-08 @ 22:52:21
URL: http://emmaramic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0