Vecka 27

Idag går jag in i vecka 27. Tiden går fort.. Men får gärna gå lite snabbare ;)


    
89 dagar kvar <3


I vecka 27 är medelkroppslängden 36 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1000 gr. Huvudets omkrets är 26 cm.

Hårstråna på huvudet är fortfarande små, tunna och bleka utan pigmentering eller med mycket sparsam pigmentering. De är ofta bara någon millimeter långa.
Barnet kan öppna sina ögon och börjar bli känsligt för ljus. Vid en klinisk undersökning med amnioskop (ett rör som man via kvinnans slida för in genom livmoderhalsen upp till fosterhinnorna) ser man att barnet försöker skydda sina ögon från instrumentets ljuskälla genom att vända sig bort eller sätta sina händer för ögonen. Man ser också att hjärtfrekvensen ökar som tecken på stress när fostret utsätts för ljusstimuli.




Kommentarer
Postat av: Pety

Jaha fan vad kul :D jag har UL nästa tisdag :) 21a. Längtar galet. Men jag är inte heller helt 100 på hur långt gången jag är egentligen. Har jag räknat rätt så är jag i v 18. Men kan vara mindre, kan vara mer. Tvivlar dock på att det är mer.. men hoppas jag räknat rätt iaf :)

2009-04-15 @ 11:40:37
URL: http://lapetramaria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0