Ett recept



Nu har vi ätit, för ett tag sen nu då men ändå. Jag gjorde en rotsaksgryta som blev otroligt god. Lite stolt över mig själv faktiskt. När man gör något för första gången blir det aldrig som man riktigt vill, men det här blev bra. Om man vill ha det lite matigare skulle man kunna skära i några skivor med frukost korv. Det blir nog så nästa gång vi sla äta det :)

Vi var tvungen att gå iväg ner till affären ändå för att köpa lite som saknades till det jag villa baka. Blockchoklad, florsocker, mandlar typ. I ugnen står just nu blivade brownies :) Dom är nog klar om någon minut bara. Nästa bak som står på schemat är jordnötskakor. Mums!. Hade inte så mycket socker som vi trodde hemma men får baka tills det tar slut då :)


Här är receptet på maten vi åt.

3-4 personer

5-6 morätter
2 palsternackor 
1 bit rotselleri
1 purjolök
2 gula lökar
3 dl vatten 
1 tärning grönsaksbuljong
1 vitlöksklyfta

Skala och skölj rotsakerna, skär dom i ca 2 cm tjocka skivor. 
Fräs purjo och gul löken på svag värme, löken ska inte få färg.
Tillsätt resten av rotsakerna med vatten, buljongtärning och den hackade vitlöken.
Låt koka ca 10 minuter. (Tills allt inte är hårt)

Krydda sedan med salt och peppar tills ni känner att det smakar som ni vill. Även kanske mer vatten om ni vill ha det mer saftigt. Det gör man som man själv känner, jag gjorde det i alla fall för själva skyl är så god! Frukostkorv är ju ett alternativ att koka med om man vill ha det lite matigare som sagt. Toppen!


Nu ska vi smaka på vår brownies :D




Kommentarer
Postat av: Pappa

Här får du ett till recept: Skär morötter, palsternacka (vilket jävla ord, palsternacka, vem har kommit på det?), sötpotatis, rotselleri, kålrot. På med lite salt och olivolja. In med skiten i ugnen i 45 min. Svingott blir det, nån skiva falukorv till blir bra.

2009-04-13 @ 19:43:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0